avskedsdagen

Fem år har passerat, det var ju nyss som du så oförutsett lämnade oss. Du föll, det blev polisförhör som en ren rutinåtgärd när det sker en olycka på en arbetsplats, jag minns inget, minns inga frågor, minns bara att två unga uniformsklädda, en man och en kvinna lyssnade till min förvirrade beskrivning, av hur dagen varit innan det hemskaste hände. Det finns fragment av minnesbilder, som jag fortfarande har svårt att möta för min inre blick. Fem år, finns sorgen fortfarande kvar? vissa dagar, som denna din avskedsdag, från livet, andra dagar kommer du mig nära men på ett mindre smärtsamt sätt, jag förnimmer dig och ser hur du skymtar förbi i ögonvrån. Vi tänder alla våra ljus denna dag, barnen och barnbarnen och vännerna, för dig, för den du var och alltid kommer att vara, i våra minnen, i våra hjärtan, den som vi älskad så och som gav oss stor kärlek . Du var en alltid närvarande fadersgestalt för dina egna barn och för andra unga vilsna pojkar och män som saknade sina fäder. Du lyssnade med ditt hjärta och delade din kunskap och visdom. Min lycka att fått leva mitt halva liv med dig är så stor. Så skulle jag plötsligt ensam stå på mina egna ben. Alla praktiska ting måste jag lära mig själv så långt som det går. Men det går, jag lär mig och jag vänjer mig. till och med att sätta upp en hylla med mina lite klena armar och händer. Det är nu snart den tredje sommaren i mitt nya hem, som vi planerade tillsammans och du började bygga. Min trädgård växer sakta, vinbärsbuskarna har överlevt vintern och de späda fruktträden likaså. Jag planterar och planterar om, det tar tid att lära känna naturens väsen på denna udde, de vindskyddade platserna hyser de känsligaste plantorna, men samtidigt blir vinden den kraft som skapar härdiga växter. Ännu finns lite av vintern kvar, och tussilagon tvekar. Men ett vårtecken, en riktig tuffing till nässelfjäril vinglade förbi farstubron när solen kom tillbaka efter dagar av regn. Ett gott tecken att fjärilarna finns kvar, hoppas nu att bin och humlor kommer igen denna sommar efter alla dystra rapporter. Skall fridlysa alla ängsblommor runt stugan och bygga solitärbon av bamburör.
 

Kommentera här:

besöksräknare
besöksräknare